Po komercyjnym rozczarowaniu się swoim debiutem More Than A New
Discovery (1967) Laura Nyro zdała sobie sprawę, że musi otaczać się
współpracownikami bardziej po datnymi na jej sposób rozumienia muzyki. Oddała
się w ręce nowego menadżera - młodego Davida Geffena - który bardzo ją
podziwiał i stworzyła własne wydawnictwo muzyczne (Tuna Fish Music). Na
polecenie Geffena opuściła Verve Folkways i podpisała kontrakt z Columbią. Geffen
wpłynął również na wybór Charliego Calello jako producenta jej drugiego albumu.
Calello był wówczas młodym, ale
doświadczonym aranżerem, który właśnie podpisał kontrakt z Columbią. Jego
wybór był kluczowy, ponieważ dla Laury Nyro oznaczało to posiadanie sojusznika
w studio. Relacja Nyro z Calello była przeciwieństwem tego, co miała z Miltonem
Okunem i Herbem Bernsteinem podczas nagrywania More Than A New Discovery.
Podczas gdy Okun i Bernstein próbowali dostosować muzyczny nurt Laury Nyro do
standardowej formy muzyki pop, Calello był entuzjastycznie nastawiony do
dziewczyny z Bronxu i przyczynił się do pełnego rozwoju jej szczególnego stylu.
W ten sposób w Eli And The Thirteenth Confession (1968) słyszymy Laurę
Nyro w jej najczystszej postaci, jednoznacznie ukazując jej szczególny sposób
rozumienia muzyki. Eli And The Thirteenth Confession to album wielce wylewny.
Utwory są bardzo złożone, z ciągłymi zmianami rytmu i szerokim zakresem
dynamiki, ze szczególną wrażliwością łączącą soul, blues, rock'n'roll i
doo-wop. Są to utwory trwające trzy lub cztery minuty, w których nawet
cztery lub pięć sekwencji akordów jest połączone w naturalny sposób, bez utraty
rozpoznawalnego formatu piosenki pop. Laura Nyro pokazuje na tym albumie swoje
zamiłowanie do głównych akordów septymowych, szybkich przejść i zawieszonych
akordów, z których wszystkie są niezwykłe w muzyce pop jej czasów i które
czynią ten album rewolucyjnym z estetycznego punktu widzenia. Eli And The Thirteenth Confession ustanawia kanon piękna, który służył jako inspiracja i
odniesienie do wielu artystów, od Todda Rundgrena po Eltona Johna, Epica
Soundtracksa albo Alice Cooper.
W swoim temacie Eli And The Thirteenth Confession był również albumem nowatorskim w swoim czasie i
ukazuje autora piosenek o wielkiej osobowości. To album o inicjacji w dorosłość
z kobiecej perspektywy, w złożoności współczesnego kontekstu miejskiego. Tak więc
w Eli And The Thirteenth Confession Laura Nyro śpiewa o pierwszej
miłości i doświadczeniach seksualnych w swobodnym tonie ("Eli's Comin'”, "Emmie”, "The Confession”). Są też dwie ody do pijaństwa, cudowny "Sweet
Blindness” i "Stoned Soul Picnic”, jako część odkrywania życia polegająca na
nauce oddawania się odrobinie epikureizmu ("Timer”). W rzeczywistości jest to bardzo zmysłowy album,
pięknie zaaranżowany i wyprodukowany, stworzony dla rozkoszy zmysłów. Tak
żywiołowa zmysłowość Eli And The Thirteenth Confession wykracza poza
ścisły aspekt muzyczny: na wyraźne życzenie Laury Nyro, pierwsza edycja LP
ukazała się z tekstami piosenek wydrukowanymi pachnącym atramentem.
Zabłocie, 07.04.21
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz